vrijdag 21 mei 2010

Helden

laten we stoppen met zeuren m'n lief
met ruzien, zeiken en eisen
laten we dom, onwetend, naief
gewoon naar de horizon reizen
en ik mail je iets zachts naar je saaie kantoor
en laat je hart harder hollen
want ik wil met je verder, ik wil met je door
dwars door de wereld heen rollen

laten we stoppen met zeuren m'n lief
en domweg de liefde bedrijven
'k geef je een knipoog of ik schrijf je een brief
en ik smeek je om bij me te blijven
en ik fluister iets liefs in je vragende oor
en laat je hoofd zachtjes tollen
want ik wil met je verder, ik wil met je door
dwars door de wereld heen rollen

want het bos dat is gratis en het strand is voor nop
en de lucht en de zee zijn van ons
dus voor het te laat is, omhoog met je kop
en het goud van de zon kleurt je brons

ik sms je: ga met me mee
of ik wap je mijn vrolijkste ogen
ik boek een reis, een reis voor ons twee
en morgen zijn we gevlogen
en we dansen heel stil op een buitenlands plein
en we zien alle mensen wel kijken
maar we doen net of wij d'r niet zijn
we zijn even niet te bereiken

want het bos dat is gratis en het strand is voor nop
en de lucht en de zee zijn van ons
dus voor het te laat is, omhoog met je kop
en het goud van de zon kleurt je brons

- youp van 't hek, stoppen met zeuren

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

alles wat ik begrijp vertrouw ik niet
wanneer de lente komt

wanneer de lente komt
en als ik dan al dood ben
zullen de bloemen net zo bloeien
en de bomen zullen niet minder groen zijn dan het vorig voorjaar
de werkelijkheid heeft mij niet nodig

ik voel een enorme vreugde bij de gedachte
dat mijn dood volstrekt onbelangrijk is
men mag
men mag latijn bidden boven mijn kist
indien men wil
men mag rondom dansen en zingen
ik heb geen voorkeur voor
wanneer ik toch geen voorkeur meer kan hebben

dat wat zal zijn wanneer het zijn zal
zal zijn dat wat het is

dat laatste begrijp ik ook niet helemaal
dus ik sta er totaal achter

- herman van veen, zal men mij missen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

vaak neemt hij zijn woorden weer terug door het tegengestelde te zeggen. dat gebeurt vooral als ik zijn woorden nog eens bevestigend samenvat. hij wil de dingen die hij gezegd heeft eigenlijk niet gezegd hebben, want woorden zijn altijd armer dan gedachten en gedachten zijn altijd armer dan gevoelens.

...

vaak betwijfel ik of het wel mogelijk is om dit boekje te schrijven, of ik het wel kan. natuurlijk kan ik wel een woordelijk verslag van de gesprekken schrijven, ik doe dat ook. maar als toon zijn gesproken woorden op die manier terugziet, wil hij ze niet meer... hij zegt ook zelf: 'dan zijn mijn woorden niet meer wat ze waren, ze scheppen een illusie van een bepaald weten, van zekerheid. die heb ik helemaal niet.' in het gesprek waren de woorden uitdrukking van lichte beweeglijke gevoelens en gedachten. eenmaal uitgesproken, leggen de woorden de gedachten al te veel vast, maar in de dialoog blijven ze toch nog leven. op papier worden ze star, als steen, zwart op wit. dan kan hij ze niet meer loswrikken, niet meer veranderen. aan de zekerheden van het verstand hecht hij geen waarde. ik ook niet, behalve op het gebied waar dit verstand thuis is: in de wetenschap van de levenloze natuur. maar hoe meer je die zekerheid kent, des te sterker is het besef van onzekerheid in het doorgronden van het leven.

- (mieke mosmuller over) toon hermans, gewoon god

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
gelukkig wie zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien.
gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.

...

oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? hoe kun je tegen hen zeggen: “laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

- jezus, tijdens de toespraak op de berg

Geen opmerkingen: